Skip to content →

Wees de baas die je werknemers verdient

Een professionele baas heeft een Linkedin profiel, maar wat is nu een goede baas of werkgever? Wat zien werknemers graag in een werkgever? Iedere werknemer heeft verwachtingen van zijn werkgever. Hiertegenover heeft de werkgever ook bepaalde verwachtingen van zijn werknemers, omdat hij bepaalde doeleinden moet realiseren. Hij is per slot van rekening de leidinggevende en is verantwoordelijk voor de output van het bedrijf. Het is daarom van belang dat hij helpt bij het ontwikkelen van talenten bij zijn werknemers om hun persoonlijke output te vergroten. Hiernaast moet hij ook rekening houden met verschillende scenario’s die zich voordoen tijdens werkuren en hoe geschillen op te lossen. Een baas heeft daarom zeker bepaalde eigenschappen en competenties nodig om leiding te kunnen geven en is vooral professioneel in elke situatie.

Talenten ontwikkelen

Een werkgever moet inzien welke talenten hij op de werkvloer heeft lopen en hoe deze te benutten of beter te ontwikkelen. Het kan zijn dat een leidinggevende bepaalde talenten bij zijn werknemers ontdekt en deze verder wil stimuleren. Een werkgever kan een werknemer een opleiding of cursus laten volgen. De competenties die de werknemer dan hierdoor krijgt, komen niet alleen hem ten goede, maar zeker ook het bedrijf. Ook kan degene de opgedane kennis overdragen aan andere medewerkers. De bedoeling is uiteindelijk om het bedrijf te laten groeien en om de dienst of het product te garanderen of te verbeteren. Eenieder heeft een rol hierin te vervullen.

Complimentjes geven en corrigeren

Het is ook van belang om werknemers die het goed doen complimentjes te geven. Zo worden ze gestimuleerd. Hiertegenover staat natuurlijk dat werknemers die het minder goed erop worden gewezen. Ook zij moeten groeien natuurlijk. Let er wel op dat dit discreet gebeurt. Niemand vindt het prettig om in het bijzijn van anderen terecht gewezen te worden. Neem de persoon dus liever apart om hem of haar aan te spreken.

Scenario’s

Veel mensen besteden ongeveer een kwart van hun dag met collega’s of werk gerelateerde zaken. Binnen deze 8 uren heeft men fijne tijden, maar het kan ook goed misgaan. Een baas moet met al deze situaties rekening houden en weten het hoofd koel te houden. Als hij impulsief reageert, kan de situatie juist escaleren. Dingen kunnen dus van kwaad tot erger en dat wilt natuurlijk niemand. Zulke escalaties zouden ervoor kunnen zorgen dat het bedrijf aan reputatie gaat inboeten. Omdat wij dat ten alle tijden willen voorkomen, willen wij vooraf dus hierop anticiperen. Er kan bijvoorbeeld een heftige woordenwisseling ontstaan tussen collega’s onderling die een meningsverschil hebben. Het beste te doen hierbij is om ervoor te zorgen dat partijen worden gekalmeerd. Ook bij situaties waarbij een werknemer zo overstuur raakt om misschien iets wat zich thuis heeft afgespeeld, moet ervoor gezorgd worden dat de desbetreffende werknemer tot rust wordt gebracht. Soms is het nodig dat een werknemer vroegtijdig naar huis gaat. Op deze manier gaat de professionele uitstraling van de zaak niet ten onder vanwege onbebulligheden of dergelijke.